Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nathalie Brink - WaarBenJij.nu Thailand! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Nathalie Brink - WaarBenJij.nu

Thailand!

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

08 November 2013 | Thailand, Bangkok

Fishermen's friend moment...
Daar stonden we dan op zondagmorgen nu zo'n 3 weken geleden.
De rugzakken werden nog even voor ons gedragen naar station kampen zuid waar mijn en Chantal haar ouders, Stefan en de familie Sneeloper samen met Spikey ons uit gingen zwaaien.Na een typisch fisherment's friend momentje van de moeders en dikke knuffels kwam daar de trein aan en ging het avontuur toch echt beginnen.

Op naar Schiphol! Bij het feestje bij Chantal thuis hadden vrienden en familie in een boekje geschreven. Heel lief en ook heel grappig. Dus die gelijk maar eens gelezen.

Hop de Airbus in en na een tussenstop in Dubai doorgevlogen naar Bangkok waar de typische Chantal en Nathalie momenten konden gaan beginnen. Wij wilden met een bus naar het centrum en niemand kon ons hier wat over vertellen, dan maar met de trein. Dingen als de uitgang niet kunnen vinden op het treinstation, taxi's die ons vroegen of we naar Lanzarote wilden (neeheee, we zijn net in Thailand, dat vinden we prima) en op zoek naar een hostel. Nou, na 5 uur eindelijk wat gevonden. Achteraf bleek dat de taxichauffeurs khao San Road zeiden dat wij nog helemaal niet kenden, maar wat the place to be in bangkok schijnt te zijn.

Auto
Natuurlijk gaan wij goed voorbereid op reis. Zo bleek bij aankomst in het hostel waar wij sliepen dat de auto niet pas 2 dagen later opgehaald zou mogen worden, maar de volgende dag al! Wij met de taxi die kant op, verhuurbedrijf zoeken en aan de andere kant van de weg beginnen te rijden. Weer even wennen dat links. Steeds het idee dat de auto's je aanrijden, maar verder ging het prima, tot we ons beseften dat we de route niet eens bekeken hadden, er geen wegenkaarten op het vliegveld waren en we de route eerst moesten zien te ontcijferen uit het Thais. (Natuurlijk allemaal pas terwijl we aan het rijden waren) We kwamen er na een tijdje achter dat de wegen vlak voor de afslagen ook even in het Engels aangegeven worden en wij met ons kleine autootje prima op de snelweg kunnen gaan stilstaan om deze te lezen. Alles kan hier in Thailand. Scooters rijden tegen de richting in, auto's gaan opeens stilstaan om af te slaan en we hebben buiten controleposten met grappige kereltjes geen politiecontrole gezien. Ook de snelheid staat in een boekje dat je maar moet weten, maar dit staat nergens op de weg aangegeven.
Wel hebben we de overstromingen van heel dichtbij meegemaakt, moesten hier doorheen rijden met de auto. Hier natuurlijk gelijk schade gemaakt wat opgelost werd door een paar ty-rapjes. Ons Honda briootje heeft ons toch mooi 3223 kilometer door Thailand heen gesleurd. Die gaan we missen. Vooral nu ik dit verhaal zit te typen in een aftandse Thaise bus die wij, toen wij zelf achter deze bussen reden, ze heel scheef hebben zien rijden...

Slaapplek
Natuurlijk hebben wij na onze 5 uur durende zoektocht door bangkok het plan een beetje gewijzigd, ook heb nog niet verteld dat we de eerste autorit 2 dagen reden over een stuk dat echt veel sneller had gekund, en was het tijd voor een plan! We kochten een boekje van 120 pagina's met de wegen erop en planden van te voren hoe we ergens zouden moeten komen. Prima! Eenmaal aangekomen in een dorp of stad zochten we het centrum op en gingen we de straatjes daarachter vragen of ze nog een loom vool ons hadden. ( gek genoeg zitten die kamers hier nooit aan een hoofdstraat om het even moeilijk te maken..) En hoeveel de plijs zou zijn. We wilden de loom bekijken en dat deden we op elk adles. De leukste kozen we uit en daar gingen we slapen!nOf niet als we weel een plank hadden als matlas.

Natuur en dieren
Hebben we veel van gezien natuurlijk. Eerst door het nationaal park gereden (khao yai) waar we nieuwsgierige aapjes hebben bekeken. We hebben mooie watervallen gezien en ik was altijd bang om enge beesten tegen te komen. Achteraf lezen we ook veel verhalen over slangen daar, spinnen daar.. Brrrrrr.. We hebben hele verschillende stukken van Thailand gezien (voor de beeldvorming, even Googlen, we zijn in bangkok begonnen, door naar khao yai, ayutthaya, kanchanaburi, mae sot, mae sariang, mae hong son, pai, chiang mai, chiang rai, gouden driehoek, chiang rai, phayao, chiang mai en met de bus terug naar bangkok) degene die het niet opgezocht hebben, we zijn vlak langs de grens met Myanmar geweest. Ook heel bijzonder dat deze landen ook door landsgrenzen worden gescheiden. Er stroomt precies een rivier door het midden. Veel gezien, van bergen tot jungle en platteland met rijstvelden. In ayutthaya hebben we een boottocht gemaakt over de rivier, we konden niet overal heen vanwege die overstromingen, maar wel langs de grootste bezienswaardigheden zoals Dutch village en tempels. In pai zijn we in een natuurbad geweest die verwarmd werden door geisers, natuurlijk wilden we ook echte geisers zien, dus die probeerden we te zien in san kamphaeng. Nou dat ding spoot 24/7 heet water de lucht in, omdat ze het aangelegd hadden en dat viel ons wel een beetje tegen. Hebben ze iets niet? Dan maken ze het toch zelf?! In khao yai hebben we ook een waterval bezocht in de stromende regen. Ik zei chant dat zij door moest lopen omdat ik een gigantische spin zag. Daarna durfde ik zelf niet meer verder te lopen. Oh god, dit wordt nog wat in Australië.. Dat idee werd nog erger toen we een kakkerlak in onze kamer hadden (we hebben zelfs een val voor hem proberen te maken). Wat ons wel opvalt is dat er enorm veel zwerfhonden en zwerfkatten rondlopen. Als de dierenbescherming door wil gaan met die achterlijke petitie tegen afschieten van zwervende beesten, dan moeten ze hier eens kijken. Wat een vieze en nare beesten! Ook stinkt het overal op straat door die beesten. We hebben ook van mensen gehoord dat ze aangevallen werden door honden die op straat zwierven. Sindsdien lopen we even een stukje om als we weer een groep zwerfhonden zien staan. Natuurlijk hebben we ook leuke dieren gezien! Op een olifant gereden! Chant zelfs op zijn nek. Van andere mensen hoorden wij dat zij alleen met de trainer mochten rijden en de olifant geslagen werd en aan kettingen vastzat. Dat was in ons geval gelukkig helemaal niet zo. Een hele mooie en bijzondere ervaring. De trainer liep op een gegeven moment een stuk achter en voor de olifant uit.
In Chiang Mai hebben we ook nog een night safari gedaan in een soort dierentuin. Veel beesten liepen los rond en wij mochten in een openluchtbakkie doen alsof we op echte safari waren, een gigantisch wildebeest kwam op mij aflopen en ik moest hem voeren van de chauffeur. Nou mooi niet, mocht ie lekker zelf doen haha!

Tempels
Genoeg van gezien. Op bergen, in steegjes, in hotels, zelfs een gigantische Boeddha bij het drielandenpunt van Laos, Myanmar en Thailand. Die tempels noemen ze hier wat's. Wij vonden het leuk om er een paar te bekijken en zijn ook naar een super commerciële geweest waar ze zelfs WiFi hadden, souvenirs verkochten en een koffietentje hadden met heel mooi uitzicht. Na een stuk of 10 van die dingen bekeken te hebben vinden we ze allemaal een beetje hetzelfde. In chiang mai moesten we toch echt die van daar bekijken volgens onze tuktukmeneer en werden we zelfs voor de deur afgezet. Toch was het heeeele stuk naar binnen lopen echt teveel moeite voor ons. Je weet wel, slippers uitdoen, doorlopen, kijken, slippers aandoen en de tuktuk weer in. Erg leuk die wat's, maar genoeg voor het komende jaar. Wel hebben we een wensballon opgelaten met de tekst: solly, no moon! Veel mensen komen hier om een fullmoonparty mee te maken op een van de Thaise eilanden. Wij wilden eigenlijk een fullmoonparty meemaken maar zijn hier precies tussen 2 volle manen in, dus voor ons helaas geen maan, maar wel ons eigen feestje op een prachtige plek!

Shoppen, eten en drinken
Elke stad heeft zijn eigen bazaar waar vanalles verkocht wordt, van kleren tot souvenirs. Het is er heel erg gezellig en knus en meestal ook met live muziek en de Thai eten uit verrijdbare karretjes. Ik heb het op een plaats maar durven te eten en was daar wel prima! Wij eten liever bij de restaurantjes, en zijn altijd benieuwd of wij wel krijgen wat we besteld hebben. Wij worden vaak met ongeloof aangekeken en worden ook vaak op de foto gezet, erg bizar. Alle Thai zitten waar dan ook met hun telefoon te spelen. Overal is WiFi en daar maken ze ook gebruik van. Bijvoorbeeld in het enige winkelcentrum waar we zijn geweest in chiang mai, gigantisch groot, 5 etages, en in bijna elke winkel stond het personeel apathisch naar zijn telefoon te staren. Zelfs toen wij wat aan ze vroegen leek het of we ze stoorden in hun privé tijd. In restaurantjes zijn we wel onwijs welkom. Gaan wij zitten, dan wordt er gelijk een antimug kaarsje aangestoken, bij onze voetjes gezet en wordt de ventilator op een aangename stand naar onze gezichten gericht. Heel bijzonder en zo tegenstrijdig met onze ervaring in het winkelcentrum.
Natuurlijk hoort er bij zo'n lekker plekje om wat te eten ook iets heerlijks te drinken. Nou, voor wijnliefhebbers zoals chardonnay Chantie en ik is Thailand absoluut geen aanrader. Wijn verkopen ze hier bijna nergens, maar gelukkig hebben wij ons alternatief gevonden: spy wine! Soort van bierflessen met wijn met bubbeltjes in allerlei smaken, ze hebben naast rode en rosé zelfs mojito en mai Thai! Maar natuurlijk hebben ze ook lekkere cocktails en in barretjes maken ze er een feestje van, happy birthday wordt 3x in het uur gezongen en de cabaretvoorstellingen zijn anders dan zoals bij ons, want er worden geen grappige dingen verteld, maar het zijn lady-boys. Mannen verkleed als vrouw die dansen en playbacken. Echt hilarisch!

Cultuur en geschiedenis
Natuurlijk hoorde een bezoekje aan de bridge over the river kwai bij onze reis. Wij vonden het erg indrukwekkend om te zien en op die plek te zijn. Pai heeft hier wel een grappigere variant van gemaakt, maar of ze het nu serieus bedoelen of niet is ons een raadsel: the bridge over the river pai...
Ook zijn we bij een Karenstam geweest. Deze mensen woonden in Myanmar en na een politieke oorlog is er door Engeland land aan ze teruggegeven waar nooit verder acties over zijn ondernomen. Zij zijn verjaagd uit Myanmar en mogen nu in Thailand verblijven als asielzoekers, maar zij mogen nu niet werken in Thailand en verdienen aan de toeristen die hun dorpje bezoeken. Weer een goed doel gesteund, want onze eerste souvenirs zijn al op weg naar Nederland.

Wij hebben al zo veel gezien en gedaan in deze 3 weekjes, de tijd vloog voorbij! We hebben het hier in Thailand fantastisch gehad en gaan morgen maar eens op zoek naar een loom For à Nice plice in Lanzarote in bangkok (met zwembad?!) en dan vliegen we over 2 nachtjes al weer door naar Australië!

Heel veel liefs,
Nath.

Wil je trouwens meer lezen? Of het in volgorde bekijken?
Dan kan je beter op Chantal haar weblog lezen: chantalwestenberginaustralie.waarbenjij.nu

• 08 November 2013 - 10:00

Moniek:

Hai, klinkt leuk allemaal! Hebben jullie nog tips voor hostels en leuke dingen voor Suus en mij in Bangkok of River Kwai? En voor mij alleen in Chaing Mai? En als jullie in Australie zijn, ook graag tips als jullie die hebben voor dingen die ik moet zien en hostels uiteraard :). Veel plezier!

• 08 November 2013 - 12:02

May:

hoi schatjes.

leuk allemaal hoor, leuk om te lezen ook, ben je nog maar even weg kun je al een boek schrijven.
    maar op naar australië nu, laat je niet verleiden toto het kopen van zoveel moois nog in thailand
    want alles is een last aan je poot zou ik maar zeggen.

trouwens ben nog steeds fishermans aan het eten, jij ook Dorethie??

kus may

• 08 November 2013 - 12:40

Derothie:

Hoi Schattebouten,

Wat een prachtig verhaal. Net wat je zegt heel veel gezien en gedaan.
    Ik mis alleen foto's. Haha.
    Nou geniet van jullie 2 laatste dagen daar in Bangkok en een hele goede vlucht naar Australie.

Marja bij mij zijn ze al op die fishermans friends.

• 13 November 2013 - 09:53

Marja:

hoi dames,

leuke foto's , veel water lijkt nederland wel, zaten jullie in de regenpseizoen??

ook een paar dames gezien die aardig de nek voor jullie aan t uitsteken zijn, dat lukt mij niet .
    ziet er allemaal erg gezellig uit.
    kussie may