Waarom wij geen echte backpackers zijn... - Reisverslag uit Orange, Australië van Nathalie Brink - WaarBenJij.nu Waarom wij geen echte backpackers zijn... - Reisverslag uit Orange, Australië van Nathalie Brink - WaarBenJij.nu

Waarom wij geen echte backpackers zijn...

Door: Nathalie Brink

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

14 December 2013 | Australië, Orange

Koh san road hadden we dan eindelijk gevonden, maar nog geen plek om te slapen. Weer in de stromende regen op zoek, bleek bijna alles vol te zitten op een paar hostels na met kakkerlakken en andere vieze beesten. Je bent backpacker of je bent het niet? Nou dan liever niet. Dan maar één cocktail minder. Laatste dagen in Bangkok niets cultureels gedaan, maar vooral ordinair vreten, zuipen en shoppen, want hier kon dit nog prima. In Australië zouden we wel gaan afzien. Wel nog een laatste tempel beklommen en daar gigantisch veel spijt van gehad (en 5 dagen gigantische spierpijn).

En eindelijk konden we het vliegtuig in naar Australië!! Balen, het regende heel hard waardoor we niets konden zien en het was koud! Stonden we daar in onze hemdjes...
Snel de jassen maar gepakt en naar het hostel. Van te voren hadden we een pakket geboekt. Alles zou klaar liggen, maar helaas was dat niet zo. We wilden graag een auto gaan kopen en er werd ons verteld dat dit niet handig was omdat we dan de echte Australië-belevenis zouden missen zo met z'n tweetjes. (Maar veranderd Australië dan als we met z'n tweeën of met z'n tienen naar de bezienswaardigheden kijken mevrouw?). Omdat we toch moesten wachten op onze bankpas en taxnummer en andere dingen, besloten we eerst een trein te nemen naar een plaats waar het schijnbaar het seizoen was om te werken bij boerderijen.
Deze plaats heet Orange en is ook echt vernoemd naar de prins van Oranje. Hier hebben ze geen sinaasappels zoals je zou verwachten, maar kersen! Bij het uitzendbureau gekletst en het werd ons duidelijk dat we toch echt zo snel mogelijk een auto nodig hadden. Toen besloten om weer terug te gaan naar Sydney voor een auto en voor we binnen 5 minuten van gedachten zouden veranderen gingen we een broodje bij de Subway eten. De mevrouw achter de balie vroeg waar we vandaan kwamen en of we een baantje zochten. Haar man heeft een boerderij en misschien had hij wel werk voor ons? Wel hadden we een auto nodig. Toen besloten we toch echt terug te gaan naar Sydney voor een auto.

Deze hadden we snel gevonden. Onze groene gezinsauto met bed achterin en oliezuipende motor (al wisten we dat toen natuurlijk nog niet). We moesten er wel even op wachten. Wij balen. We vinden Sydney niet heel erg fantastisch. Veel te veel andere toeristen en gewone en grote stad met iedereen die veel haast heeft en weinig echte dingen te beleven. Nu verbleven we in het meest gore hostel waar weer alle backpackers (deze noemen we vanaf nu BP's) leefden op instant noodles en goon. Dat schijnt echt een hype te zijn onder de BP's. Eerst de noodles;Goedkoop, niet voedzaam en stinken alsof je een week lang dezelfde sokken draagt. Goon; wijn gemaakt van melkproteinen en ei en andere niet nader te verklaren zooi. Schijnt ook van visresten gemaakt te zijn. Hoe bijzonder wij zijn merkten we snel genoeg: "verstop maar snel die fles, als mensen zien dat jullie echte wijn drinken kan je fles zomaar verdwenen zijn!". Die dronken we dus maar heel snel op!

Naast kakkerlakken en bedbugs begon de schoonmaker gezellig om 5 uur s ochtends en stonken de meeste hostelgenootjes naar brie die minstens 2 maanden over de datum was. MAAR we hebben wel eindelijk de harbour bridge en het opera house gezien. We kunnen niet wachten tot we hier oud en nieuw gaan vieren! (Natuurlijk op een van de gratis plekken. Zo zijn we dan weer wel.) ook hebben we heerlijk een half uur in de zo'n gelegen op Bondi beach. De lifeguard lag te slapen en wilde onze billetjes niet insmeren met factor 50 (kinderachtig hè?) dus zijn we maar snel die brandende zon weer uitgegaan.

Auto in bezit en hoppa naar Orange terug. Eerst de Ikea geplunderd voor al onze kook en autozooi en onderweg ergens slapen. De auto was te klein om bij een kampeerplek van de Rotary neer te zetten wat we toch een beetje arrogant van ze vonden en we moesten maar slapen vlakbij een kerkhof. Iel bah! Allebei niet echt veel geslapen, werden we s ochtends wakker, zaten we op een super mooie plek! Wel vlakbij het kerkhof, maar die zag er bij nacht toch iets angstaanjagender uit.

In Orange een leuke camping uitgezocht en gebeld met de boer, dus wij zijn nu professionele kersen, abrikozen, boontjes, sugar snaps en dorperwtenplukkers! Ook kunnen we hekwerken maken, kunnen we al deze groenten en fruit graderen en vooral ook heel goed opeten! Iedereen die zich zorgen maakte over onze vitamines; we zitten hier prima. Bijna alle BP's verdienen geld door kersen te plukken per kilo. Aan het einde van de dag houden ze niet veel over. Wij zijn natuurlijk weer net anders en verdienen per uur. Helaas wel minder dan het minimum maar altijd meer dan hen; namelijk 15 dollar dus prima sparen!

We slapen op de camping en achterin de auto ligt een matras en staat een klein keukentje. Helaas verloor de auto wel aardig wat olie dus is chant terug geweest naar de maker in Sydney en nu doet ons schatje het weer prima (1 liter op 300 kilometer werd ons dan wel een beetje prijzig..). Al hebben we haar of hem nog geen naam gegeven.

De camping is prima, maar voornamelijk Fransen. We snappen niet dat Frankrijk nog mensen in hun eigen land heeft wonen. Zoveel hier dus!
We missen wel het een en ander zoals (naast drop en hagelslag) het Nederlandse brood en wilden we een oven. Als chant en nath een oven willen, dan komt er een oven! Wel zijn we op zoek naar een goed recept om zelf onze lekkere broodjes te maken, dus kom maar door!

Ook hebben we geen gitaar bij ons of een ander muziekinstrument, we vinden de radio prima. Echt, de meeste BP's zijn ergens in de hippietijd blijven steken. Ik snap echt niet dat ze niet snappen dat als iedereen slaapt ze echt geen behoefte hebben aan je saxofoonmuziek en dat we echt niet de hele dag hoeven te horen of ze al weer beter kunnen pingelen dan de dag ervoor en 10x hetzelfde liedje kunnen spelen.

En in plaats van het hele weekend meer noodles eten en gitaar spelen zijn we dan eindelijk naar de 3 gezusters geweest. 3 speciale bergen in de buurt van Katoomba. Nou, die dingen zijn lelijk, maar de blue mountains super indrukwekkend! Er gaan 2 kabelbaantjes en een treintje. In het regenwoud hebben we erg mooie wandelingen gemaakt en natuurlijk zijn we 3x in het treintje geweest. Deze is zo stijl dat ie ook in het Guiness Book of Records staat. Misschien even op youtube kijken voor een filmpje, erg vet!

We zijn nu al bijna 2 maanden weg, maar het lijkt nog helemaal niet zo.
Ook hebben we helemaal niet in de gaten dat de kerst eraan komt. We hebben een kerstboom, de auto versierd en horen liedjes op de radio, maar het begint hier nu juist een beetje warmer te worden. Het was wel echt verschrikkelijk koud en het heeft zelfs een keer gehageld en gesneeuwd!!

Wel kijken we erg uit naar de feestdagen. Wij gaan lekker bruinbakken bij het meer en barbecuen. Denk vooral aan ons als jullie een witte kerst hebben haha!

Wil je mij bellen? Dat kan! Mijn telefoonnummer is 0061406911984.
Het adres waar je kaartjes naar kunt sturen is;
Nathalie Brink
c/o NAB worknholiday
630 level 4 George street
Sydney NSW 2000
Australia

Heel veel liefs vanuit het zonnige Orange (met kersen en geen sinaasappels)

• 14 December 2013 - 09:44

Derothie (Mams Zwolle):

Hey lieve schat,
    Wat een heerlijk verhaal weer. Er zijn al kaartjes onderweg! En is het niet handig om een broodmachine aan te schaffen? Ik ga wel op zoek naar een makkelijk recept om broodjes te bakken.
    Geniet van de feestdagen!!

• 14 December 2013 - 14:45

Maike:

Haha echt een leuk verhaal!! Jullie zijn wel luxe bp'ers haha maar dat mag ook wel als je een jaar weg blijft!! Geniet er maar lekker van, jullie doen t tenslotte maar 1x in je leven! Alvast een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar! Xx Maike

• 15 December 2013 - 02:18

Nathalie:

Ons eerste broodje is gelukt! En hij smaakte gisteren heerlijk. Zijn benieuwd hoe lang ie lekker blijft haha! Xx

• 16 December 2013 - 10:05

Marja:

ha nattie

geweldig zoals jij schrijft heerlijk om te lezen, wat een belevenissen weer, net of wij er ook deel van uit maken.

je moest de groeten hebben van veel mensen wie allemaal nou zo vaak je mail gezegd, sturen ze maar een berichtje.

wat dat brood betreft: ik koop altijd een instant pak waar 2 broden uit kunnen, wat water erbij en in de
    broodmachine, na uurtje lijkt het al wat een geklopt eitje erover heen met de kwast( neen geen verf) en dit is voor de glans, omdat het oog ook wat wil, eitje hoeft niet want smaakt hetzelfde, als het brood niet lukt kunnen jullie altijd nog naat de bakker, maar ik begreep dat ze in australie geen bruin brood kennen.

nou eet ze en een dikke jamkus van je mutti, smak smak

• 16 December 2013 - 11:49

Asta:

Orange is cool! Daar studeert een vriendinnetje van me aan de tandartsschool.
    Ik vind het wel erg flauw van je dat je de goon geen kans geeft, aftreksels van vis zijn toch jouw favoriet?
    Hebben jullie de oven ondertussen al gevonden?

Groetjes en kusjes uit het, nog steeds, erg koude Nederland!

• 17 December 2013 - 13:19

Jeanet:

Hallo Nathalie,

Leuk om je stukjes te lezen, wat een belevenis zeg!!
    Veel plezier nog!!!

• 20 December 2013 - 00:02

Therese Janosa:

Joehoehe,

Uit jou verhaal kan ik wel opmaken dat jullie het prima voor elkaar hebben.
    En foto's op FB zeggen ook genoeg....hahaha
    Voor mij schiet het nu ook op,he he eindelijk!! Afgelopen maandag avond ben ik bij Derothie en Willem geweest, bikini's en oplader zitten al in mijn koffer hoor!
    Zie er naar uit om jullie te gaan zien in Melbourne, misschien kunnen wij wel een tripje maken met elkaar. Ik zal eens rondvragen voor een camping en anders vraag ik mijn neef die heeft een grote tuin en woont bij de zee in de buurt.
    Nou meiden tot mails en dikke kus,

Therese

• 20 December 2013 - 00:02

Therese Janosa:

Joehoehe,

Uit jou verhaal kan ik wel opmaken dat jullie het prima voor elkaar hebben.
    En foto's op FB zeggen ook genoeg....hahaha
    Nou meiden tot mails en dikke kus,

Therese

• 31 December 2013 - 15:34

Yvonne Tork:

Ha lief niggie,
    jullie komen nog eens ergens(dus ook op plekken waar je liever niet wil zijnha ha)
    bij jullie is het bijna zover ,als het goed is staat de champagne bij jullie startlaar.
    Kerst was erg gezellig en toch ook een beetje kaal zonder jou maar dat doen we volgend jaar weer gewoon over dan met jou erbij.
    Ik/wij willen jullie een heel leuk goed gezond en vooral avontuurlijk jaar toewensen!!!
    Dag cherry tot snel

de tokkies

• 31 December 2013 - 15:40

Yvonne :

wat een muts ben ik het is bij jullie al 2014!!!
    GELUKKIG NIEUWJAAR